Ιστορικό κέντρο: χρειάζονται συνολικές, μείζονες και σχεδιασμένες παρεμβάσεις.

Μίλτος Π. Βασιλείου
δημοσιεύθηκε στην "καθημερινή ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ" στις 12/9/2007
Ισως η Κέρκυρα να αποτελεί μοναδική περίπτωση παραδοσιακής Ευρωπαϊκής πόλης, που η μεταπολεμική της ανοικοδόμηση δεν καθοδηγήθηκε από αυστηρούς κανόνες αισθητικής συνέπειας και συνέχειας.

Οι εμπρηστικοί βομβαρδισμοί των Γερμανών, τον Σεπτέμβρη του 43 ήταν μόνον η αρχή για την απώλεια σπουδαίων κτιρίων-μνημείων της πόλης (Bella Venezia, Δημοτικό Θέατρο κ.λ.π.) αλλά και πολλών ανώνυμων οικοδομημάτων, που συμπλήρωναν τον χαρακτιριστικό οικιστικό ιστό της πόλης. Η οδυνηρή πορεία της αρχιτεκτονικής - αισθητικής υποβάθμισης ολοκληρώνεται στις επόμενες 10ετίες μίας άθλιας ανοικοδόμησης, χωρίς κανένα σεβασμό στην Κερκυραϊκή πολεοδομική παράδοση και χαρακτήρα. Καρπός αυτής της «οικοδομικής άνθησης» υτήρξαν -μεταξύ άλλων- κραυγαλέα αντιαισθητικά οικοδομήματα, που η κακαισθησία τους υπογραμμίζεται μέσα στο δυτικότροπο στύλ της πόλης. Ετσι, εκτός από την απώλεια μνημειακών κτιρίων, αλλοιώθηκε ο χαραχτήρας ολόκληρων συνοικιών της πόλης (Σαρόκο, Αγιοι Πατέρες, Καμπιέλλο κ.λ.π.). Ισως η Κέρκυρα να αποτελεί μοναδική περίπτωση παραδοσιακής Ευρωπαϊκής πόλης, που η μεταπολεμική της ανοικοδόμηση δεν καθοδηγήθηκε από αυστηρούς κανόνες αισθητικής συνέπειας και συνέχειας.
Σήμερα, η αναπαλαίωση, η ανακαίνιση, η αισθητική βελτίωση και η συντήρηση του οικιστικού ιστού της πόλης βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, ενόψει μάλιστα του χαρακτρισμού της ως μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς. Η διαχείρηση του τεράστιου αυτού ζητήματος με την συγκρότηση φορέα ειδικών πλάϊ στην τοπική αυτοδιοίκηση καλείται να χαράξει συνολική πολιτική για την πόλη, πολύ πιο πέρα από αποσπασματικές μικροδιορθώσεις. Μία τέτοια πολιτική, νομίζουμε, ότι πρέπει να αποβλέπει:
Στην αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των κατοικιών αλλά και των κοινόχρηστων χώρων (πλατείες, πεζόδρομοι, άλση, δημόσια κτίρια κ.λ.π.) συνολικά του ιστορικού κέντρου με στόχο την βελτίωση της βιωσιμότητάς τους.
Στην ανάδειξη των ιστορικών-μνημειακών-μουσειακών χώρων της πόλης, που θα συγκροτούν μία ριζικά ανανεωμένη και πλουσιότερη πολιτιστική περιήγηση σ’ αυτήν.
Στον αρχιτεκτονικό ευπρεπισμό των νέων συνοικιών που κτίστηκαν πριν 2-3 δεκαετίες, κυρίως με παρέμβαση στην εξωτερική όψη πολυκατοικιών, που βρίσκονται στον αντίποδα της αισθητικής του ιστορικού κέντρου.
Στην εξασφάλιση άνετης προσέγγισης και προσπέλασης με ουσιαστικές και μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις στα αλληλένδετα προβλήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης (περιφερικά πάρκιγκ, δημοτική συγκοινωνία, παράκαμψη πόλης κ.λ.π.)
Στην καθιέρωση οργανωμένης και σταθερά πραγματοποιούμενης πολιτιστικής δραστηριότητας (φεστιβάλ), που να αναδεικνύει την διαχρονική παρουσία της Κέρκυρας στα ιστορικά δρώμενα μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Η κεντρική «φιλοσοφία» όλων των συνολικά σχεδιασμένων παρεμβάσεων πρέπει να είναι βαθειά ανθρωποκεντρική με στόχο την ποιότητα ζωής και την πολιτισμική παιδεία του Κερκυραίου πρώτα και πάνω απ΄ όλα. Δεν πρόκειται να επιβιώσει μακροπρόθεσμα μία πόλη φτιασιδωμένη για την πρόχειρη ματιά του επισκέπτη της. Χρειάζεται ένα ριζικά διαφορετικό πολεοδομικό-κοινωνικό σύνολο, που θα διαθέτει τις προϋποθέσεις και τη δυναμική της συνεχώς ανανεούμενης επιβίωσής του.

Σχόλια

Ο χρήστης SATANASSO είπε…
Δεν είναι το μόνο ιστορικό κέντρο της Ελλάδας που κακοποιήθηκε ανεπανόρθωτα. Και η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα ή το Ηράκλειο και άλλες πόλεις του τόπου μας υποστήκανε κάτι χειρότερο. Βομβαρδιστήκανε από την λεγόμενη ανάπτυξη, ή αλλιώς την «μονοκαλλιέργεια», της οικοδομής. Αλλά δεν είναι μόνο η πόλη. Δες τι γίνεται στην ύπαιθρο, στα όμορφα χωριά μας. Το έγκλημα που θρασύτατα θεριεύει στο Κομπίτσι ποιος το εμπνεύστηκε? Το διάταγμα που, κατά παράκληση των εκτός σχεδίου όρων δόμησης, επιτρέπει στα παρόδια επαρχιακών οδών οικόπεδα μειωμένη αρτιότητα εμβαδού οικοπέδου και υψηλότερο συντελεστή δόμησης, ποιος μπορεί να το ανακαλέσει?. Η Κέρκυρα αναλογικά με την έκτασή της έχει ένα πυκνότατο οδικό δίκιο εκατοντάδων χλμ. Εγγλέζικο κατόρθωμα που το πληρώνουμε ανάποδα. Σε λίγα χρόνια το τοπίο θα είναι διάσπαρτο όχι από ελαιώνες (ήδη πετσοκόβονται για πιτσαρίες) αλλά από σπίτια και μαιζονέτες. Πριν κάποια χρόνια στην Ιταλία εγκρίθηκε νόμος για την δάσωση και διατήρηση των λεγόμενων χωμάτινων «λευκών δρόμων» (strade Bianche) της Τοσκάνης. Ο λόγος ήταν να διατηρηθεί η εικόνα οτυ αναγεννησιακού τοπίου αναλλοίωτο όπως παρέμεινε τόσους αιώνες και όπως αναπαριστάται στους αναγεννησιακούς πίνακες. Εδώ ποιος μάγκας της πολιτικής οξυδέρκειας θα τολμούσε να προστατέψει το τοπίο που απαθανάτισε ο Πάχης, ο Γιαλυνάς, ο Σκαρβέλης και τόσοι άλλοι πριν και αργότερα αυτών. Να σημειώσω πως οι χωμάτινοι δρόμοι δεν είναι τυχαία κατασκευή. Έχουν τεχνική παράδοση αιώνων στον τρόπο χάραξης, επίστρωσης αδρανών υλικών και αποστράγγισης. Τέτοιοι είναι και οι δρόμοι της Αγγλοκρατίας με υπέροχα γεφυράκια. Δεν γίνονται σε μιαν ώρα με ένα JCB κι’ ό,τι αρπάξει η φαγάνα να πετάξει στο δίπλα ρέμα.