ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ

Σάββατο, 7 Ιουνίου 2008

υπόγεια parking: μια διαρκής απειλή

Μίλτος Π. Βασιλείου
δημοσιεύθηκε στην "καθημερινή ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ" στις 23/4/2008

η κλασσική πρόταση των συγκοινωνιολόγων δεν έχει μέχρι σήμερα υλοποιηθεί: περιφερικοί ισόγειοι χώροι στάθμευσης συνδεόμενοι με το κέντρο της πόλης με συνεχή ροή κατάλληλου στόλου οχημάτων αστικής-δημοτικής συγκοινωνίας

Δεν ξέρω ποια είναι η μαγική δύναμη, που πείθει κάποιους περί τα κοινά ασχολούμενους για την αναγκαιότητα κατασκευής υπόγειων parking στο κέντρο της πόλης, όταν η κλασσική πρόταση των συγκοινωνιολόγων δεν έχει μέχρι σήμερα υλοποιηθεί: περιφερικοί ισόγειοι χώροι στάθμευσης συνδεόμενοι με το κέντρο της πόλης με συνεχή ροή κατάλληλου στόλου οχημάτων αστικής-δημοτικής συγκοινωνίας. Η θέση αυτή γνωστή στην πόλη μας πριν από 10ετίες, είναι τόσο προφανώς ορθή, ώστε όλοι οι δημοτικοί συνδυασμοί δεν δίσταζαν να την υπερασπίζονται με περίσσιο φανατισμό προεκλογικά για να την λησμονούν μετεκλογικά με πρόσχημα τεχνικές και άλλες δυσκολίες. Ενώ λοιπόν το προφανώς λογικό και αναγκαίο πήγαινε στο περιθώριο άρχιζαν διάφοροι … μεγαλοϊδεατισμοί περί Κάτω Πλατείας, Πλατείας Σαρόκου, Γυμναστηρίου, Σπηλιάς κ.λ.π. Ισως, μάλιστα, αν δεν υπήρχε το γενικό κλίμα αβελτηρίας και αδυναμίας της τοπικής αυτοδιοίκησης για τέτοιας κλίμακας παρεμβάσεις να μην είχαμε γλυτώσει το σκάψιμο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τόπο, τα μνημεία του και την ποιότητα της καθημερινής ζωής. Αισθάνομαι λοιπόν για μία ακόμη φορά την ανάγκη -μη ειδικός ων αλλά απλός πολίτης- να καταθέσω μερικές σκέψεις γύρω από το κυκλοφοριακό-συγκοινωνιακό πρόβλημα, που έχει κάνει την ζωή μας αφόρητη και θα την κάνει ασφαλώς δυσκολότερη αν δεν γίνουν οι ενδεικνυόμενες παρεμβάσεις.
· Σε έναν οικιστικό ιστό με την πυκνότητα και την ιστορικότητα της Κέρκυρας είναι υποχρεωτική η αποθάρρυνση της εισόδου, κυκλοφορίας και στάθμευσης των οχημάτων, πέρα από εκείνα των μόνιμων κατοίκων. Η κατασκευή υπόγειων κεντρικών parking και μάλιστα κατά προτεραιότητα αποτελεί την πιο επίσημη, ανοικτή και κραυγαλέα πρόσκληση στους κάτοικους της περιφέρειας για να μπουν με τα αυτοκίνητά τους στο κέντρο της πόλης, όπου θα αρχίζει η περιπέτεια της αναζήτησης θέσης και θα εξασφαλίζεται η επιδείνωσης της κυκλοφορίας.
· Η αποθάρρυνση ή/και η απαγόρευση εισόδου των οχημάτων δεν μπορεί να είναι κοινωνικά αποδεκτή παρά ΜΟΝΟΝ αν συνδυάζεται με την κατασκευή χώρων στάθμευσης σε κατάλληλα σημεία της περιφέρειας (π.χ. Αλυκές, Αεροδρόμιο, Κωτσέλας) και την ταυτόχρονη ΔΩΡΕΑΝ μεταφορά στο κέντρο της πόλης με κυκλοφορούντα συχνά (ανά 7-10’) λεωφορεία.
· Η κυκλοφορία ΜΕΣΑ στο ευρύτατο ιστορικό κέντρο της πόλης μπορεί και πρέπει να γίνεται για κατοίκους και επισκέπτες με στόλο μικρών λεωφορείων (mini-bus) κατά προτίμηση ηλεκτρικών (προστασία από την ρύπανση) που θα πραγματοποιούν συνεχείς διαδρομές περιφερικά ή/και διαγώνια μέσα στα όρια του ιστορικού κέντρου. Τα οχήματα αυτά και ΜΟΝΟΝ αυτά θα μπορούν να κυκλοφορούν μέσα σε καθιερωμένους και αυστηρά ελεγχόμενους πεζόδρομους, ενώ μπορεί να προβλέπεται και να διευκολύνεται η χρησιμοποίηση του ποδήλατου.
· Εκτός ιστορικού κέντρου και κοντά σε κάποιο ή κάποια από το θεσμοθετημένα περιφερικά parking πρέπει να βρίσκονται και οι σταθμοί του Αστικού (για τα αξονικά δρομολόγια στα όρια του ευρύτερου Δήμου ή/και για την σύνδεση με όμορους Δήμους) και του Υπεραστικού ΚΤΕΛ. Η πρόσβαση τους από και προς το κέντρο της πόλης πρέπει να είναι εύκολη και συχνότατη.
Με την ανάπτυξη και ολοκλήρωση των περιφερικών χώρων στάθμευσης και του προτεινόμενου 3πλού συστήματος δημοτικών μεταφορών (1. υπάρχουσες ή και νεο-δημιουργούμενες γραμμές ΚΤΕΛ. 2. μεταφορά από και προς τα parking. 3. συγκοινωνία μέσα στο ιστορικό κέντρο) υπάρχει η λογική προσδοκία μακροπρόθεσμης αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού-συγκοινωνιακού. Αν και αυτονόητο, ας σημειωθεί, ότι μία τέτοιου είδους συνολική παρέμβαση, όχι μόνον δεν αποτρέπει, περιορίζει ή αναστέλλει την είσοδο κατοίκων της περιφέρειας και επισκεπτών στο Ιστορικό κέντρο αλλά αντίθετα την διευκολύνει ουσιαστικά. Μία τέτοια λύση, δηλαδή, θα είναι ταυτόχρονα η καλύτερη υποδομή και για την οικονομική αναβάθμιση του μαρασμένου εμπορικού κέντρου, πού πλήττεται θανάσιμα από το κυκλοφοριακό αλαλούμ.
Η παραπάνω λογική απαγορεύει την δημιουργία υπόγειων parking στο κέντρο της πόλης; ΟΧΙ βέβαια, αλλά:
-Ας μην λησμονάμε ότι οι πολυδάπανες αυτές λύσεις είναι περιορισμένης εμβέλειας, αφού το όφελος σε σταθμεύοντα υπογείως οχήματα ισοσταθμίζεται σε ελάχιστο χρόνο από την αύξηση των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων.
-Η σκοπιμότητα κατασκευής τους (με την επιβαλλόμενη προστασία του μοναδικού δικτύου υπογείων στοών και άλλων μνημείων της πόλης) πρέπει να περιορισθεί στην καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων της πόλης. Η χρησιμοποίησή τους για την ελεύθερη πρόσβαση περιφερικών οχημάτων στο κέντρο θα αποτελεί παράγοντα συνεχούς επιδείνωσης των ορών κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης. Γι΄ αυτό, τυχόν κατασκευή υπογείου χώρου στάθμευσης πρέπει να ακολουθήσει την εφαρμογή του παραπάνω ολοκληρωμένου συστήματος και μάλιστα μετά από εύλογο χρόνο δοκιμασίας του, ώστε να καταδειχθούν οι ελλείψεις και αδυναμίες του και να τεκμηριωθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις για την διόρθωσή τους.
Στο σημείωμα αποφεύχθηκε η αναφορά στα απολύτως αναγκαία οδικά έργα (μικρός και μεγάλος δακτύλιος) παράκαμψης της πόλης, που αν και έχουν σχεδιασθεί πριν από 10ετίες επίσης έχουν μεταφερθεί στις καλένδες. Είναι προφανές, πως η παράλειψη έγινε μόνον για λόγους περιφρούρησης της έκτασης του σημειώματος…
Δημοσίευση σχολίου