Μαϊκλ Μουρ: Το σχέδιο μου για την Τζένεραλ Μότορς

Ο αιρετικός Μάικλ Μουρ βρίσκεται πάντα στο προσκήνιο της Αμερικάνικης πολιτικής σκηνής, κύρια σαν αντίπαλος του Μπους. Η ταινία του: Φαρενάϊτ 9/11 έχει ξεχωριστή θέση στο πάνθεο του πολιτικού ντοκουμαντέρ-φιλμ. Μία προηγούμενη ταινία του: «Ο Ρότζερ και εγώ» (1989) αναφερόνταν στις 30000 απολύσεις εργαζομένων στην Τζένεραλ Μότορς (GM), που το εργοστάσιό της βρίσκεται στην πόλη καταγωγής του, το Φλιντ του Μίσιγκαν.
Τώρα, προβάλλει τις ιδέες του στο διαδίκτυο για το τι πρέπει να γίνει με την GM. Εκτιμώντας την επικαιρότητά τους και το ενδιαφέρον τους, η «ΦΑΙΑΚΙΑ» σας προσφέρει το σχετικό σημείωμά του, μεταφρασμένο από το Courrier International (τεύχος 11-17 Ιουνίου 2009).


"Γράφω αυτές τις γραμμές από το Φλιντ, την πόλη της GM, περιστοιχισμένος από φίλους και μέλη της οικογένειάς μου, ανήσυχους για το μέλλον τους και για το μέλλον αυτής της πόλης. Σαράντα τοις εκατόν των κατοικιών και των επιχειρήσεων του Φλιντ εγκαταλείπονται. Πως θα νοιώθατε αλήθεια εσείς αν ζούσατε σε μία πόλη, που το 1 στα 2 σπίτια της είναι άδειο;
Το πτώμα της επιχείρησης δεν έχει ακόμη κρυώσει και εγώ είμαι γεμάτος χαρά. Δεν είναι μία χαρά εκδίκησης για την επιχείρηση, που κατέστρεψε την πόλη μου και έφερε μιζέρια, διαζύγια, αλκοολισμό, φυσική και πνευματική κατάπτωση σε πρόσωπα, που μεγάλωσα μαζί τους. Δεν απολαμβάνω, λοιπόν, καμία χαρά, πολύ περισσότερο όταν 21000 επιπρόσθετοι εργατοϋπάλληλοι της GM θα λάβουν την απόλυσή τους.
Τώρα, εσείς και εγώ είμαστε ιδιοκτήτες ενός κατασκευαστή αυτοκινήτων! Μα ποιος, στην οργή, θα ήθελε στις μέρες μας να διαχειρίζεται μία επιχείρηση κατασκευής αυτοκινήτων; Σε ποιόν από μας θα άρεσε να βλέπει 50 δις από τους φόρους μας να καταλήγουν στον κουβά δίχως πάτο της GM σαν μία ακόμη προσπάθεια διάσωσής της; Ας είμαστε καθαροί: ο μόνος τρόπος να σώσεις την GM είναι να την σκοτώσεις… Αλλά η διατήρηση της πολύτιμης βιομηχανικής υποδομής πρέπει να είναι σε απόλυτη προτεραιότητα. Θα μετανιώσουμε πικρά αν αφήσουμε να καταστραφεί μία υποδομή, που μπορεί να επιτρέψει την κατασκευή οχημάτων, που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές μορφές ενέργειας και τα οποία έχουμε απόλυτη ανάγκη. Κι’ όταν συνειδητοποιήσουμε, ότι τα καλύτερα συγκοινωνιακά μέσα είναι το τράμ, το τραίνο υψηλής ταχύτητας και το καθαρό λεωφορείο, πώς θα τα κατασκευάζουμε αν αφήσουμε να καταστραφούν τα βιομηχανικά μας εργαλεία και η τεχνογνωσία μας;
Αν λοιπόν, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και τα δικαστήρια ασχολούνται με την «αναδιοργάνωση» της GM, ιδού το σχέδιο, που ζητώ από τον πρόεδρο Ομπάμα να υλοποιήσει για το καλό των μισθωτών, των πόλεων όπου η επιχείρηση είναι εγκαταστημένη και τελικά ολόκληρης της χώρας:
1. Αμεση μετατροπή των εργοστασίων αυτοκινήτων για την παραγωγή μέσων μαζικής μεταφοράς, που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
2. Αποφυγή κατάθεσης των 30 δις δολαρίων στα ταμεία της GM. Είναι σαφώς προτιμότερο να χρησιμοποιηθούν για την επαναπρόσληψη του μεγαλύτερου μέρους των απολυμένων μισθωτών, που θα συγκεντρωθούν στην παραγωγή νέων μέσων μεταφοράς για τον 21ο αιώνα.
3. Αναγγελία διάδοσης του τραίνου υψηλής ταχύτητας σε ολόκληρη την χώρα στα επόμενα 5 χρόνια. Κατασκευή σιδηρογραμμών με την χρησιμοποίηση εργατικού δυναμικού, που βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας σε ολόκληρη την χώρα.
4. Εναρξη προγράμματος κατασκευής τραμ σε όλες τις μεγάλες και μέσες πόλεις, που θα κατασκευάζονται στα εργοστάσια της GM. Ενσωμάτωση ντόπιου εργατικού δυναμικού στην λειτουργία των μαζικών μεταφορών.
5. Κατασκευή μη ρυπαντικών λεωφορείων για τις αγροτικές περιοχές, που δεν θα καλύπτονται από τον σιδηρόδρομο.
6. Αμεση έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων υβριδιακών ή αποκλειστικά ηλεκτρικών. Η κατασκευή τους θα είναι χρήσιμη για ένα μεσοδιάστημα, που κρίνεται αναγκαίο για την μαζική εξοικλίφωση των πολιτών με τα μαζικά μέσα μεταφοράς.
7. Μετατροπή της υλικής βάσης ορισμένων χώρων της GM και προσανατολισμός τους στην παραγωγή αιολικών γεννητριών, φωτοβολταϊκών πανώ ή άλλων συστημάτων, που θα αξιοποιούν εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
8. Ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των ανθρώπων, που μετακινούνται με υβριδιακό όχημα, τραίνο ή λεωφορείο.
9. Δημιουργία φόρου 2 δολλαρίων για κάθε γαλόνι βενζίνας (=3.79 λίτρα), ώστε να χρηματοδοτηθούν αυτά τα προγράμματα. Ο φόρος αυτός ταυτόχρονα θα στρέψει τους αυτοκινητιστές στην αγορά λιγότερο ενεργειοβόρων αυτοκινήτων ή να χρησιμοποιούν τα νέα μέσα μαζικής μεταφοράς, αυτά που θα κατασκευάζουν οι εργάτες της πρώην αυτοκινητοβιομηχανίας
."


Δεν συζητάμε εδώ, πόσο ρεαλιστικό είναι αυτό το σχέδιο, που ουσιαστικά εμπεριέχει -λιγότερο ή περισσότερο- την αυτοανατροπή του Αμερικάνικου καπιταλισμού. Κρατάμε την πολλή σημαντική αμφισβήτηση του υπάρχοντος συστήματος μεταφορών σαν αντικοινωνικό και αδιέξοδο. Μας ενδιαφέρει γιατί ζούμε σε μία άλλη χώρα θεοποίησης του Ι.Χ., όπου μάλιστα, μεσούσης της κρίσης, η κυβέρνησή της πήρε …αποφασιστικά μέτρα για την ενίσχυση της αγοράς ΙΧ υψηλής κατανάλωσης…

Σχόλια