Επανέρχεται η σιδηροδρομική Εγνατία…

Τουλάχιστον στον τύπο, όπου προβάλλεται το μεγαλεπίβολο σχέδιο του ΟΣΕ για σιδηροδρομική σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας. Πρόκειται ουσιαστικά για δύο άξονες:
-Σιδηροδρομική Εγνατία με χάραξη από το Ορμένιο μέχρι την Ηγουμενίτσα με ενδιάμεσους κεντρικούς κόμβους: Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη, Τοξότες, Καβάλα, Αμφίπολη, Θεσσαλονίκη, Εδεσσα, Κοζάνη, Καλαμπάκα, Ιωάννινα, Ηγουμενίτσα. Συζητούμενες και κάποιες μικροπαραλλαγές της διαδρομής, που δεν αλλάζουν την προοπτική δημιουργίας 700 νέων χιλιομέτρων σιδηροδρομικής γραμμής.
-Σιδηροδρομικοί άξονες Δυτικής Ελλάδας, με κύρια γραμμή την σύνδεση Αντιρρίου-Ιωαννίνων & Ρίου-Καλαμάτας και δευτερεύουσα την σύνδεση Καλαμπάκας-Καστοριάς.
-Πρόσθετες συνδέσεις προβλέπουν την αξιοποίηση πολλών (15) λιμανιών για εμπορευματικούς ή επιβατικούς σκοπούς (Πειραιάς, Λαύριο, Ραφήνα, Ικόνιο, Βόλος, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αίγιο, Κατάκωλο, Καλαμάτα, Ναύπλιο, Αστακός.
Όλα αυτά τα πολύ σημαντικά, που πολύ ευχόμαστε να υλοποιηθούν, ξύνουν πληγές και μας ξαναφέρνουν μπροστά στην θλιβερή πολιτική μας πραγματικότητα, αφού:
-Πρόκειται για έργα, που ουσιαστικά καθυστερούν κατά 2 τουλάχιστον 10ετίες !!! Παλιότεροι σχεδιασμοί του ΟΣΕ προέβλεπαν την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηγουμενίτσας από το 2001, ενώ για την ώρα αγνοείται ακόμη και η πηγή χρηματοδότησης των μεγάλων και τεχνικά δύσκολων έργων προσπέλασης της Πίνδου (δεν υπάρχουν ούτε οι οικονομικοτεχνικές μελέτες).
-Ξανάρχονται μπροστά μας 2 εγκληματικής σημασίας παραλείψεις προηγούμενων έργων:
1) Η μη αξιοποίηση του έργου της οδικής Εγνατίας για ταυτόχρονα και παράλληλα σιδηροδρομικά έργα (τούνελ, γέφυρες κ.λ.π.). Ενας τέτοιος σχεδιασμός και μία τέτοια προαγωγή των έργων, θα εξασφάλιζε πολύ σημαντική οικονομία και ασφαλώς πολύ ταχύτερη προαγωγή των σιδηροδρομικών έργων.
2) Η μη σιδηροδρομική ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου, με αποτέλεσμα σήμερα η προαγωγή του τραίνου από Πελοπόννησο προς Στερεά και τούμπαλιν να προβλέπεται με ειδικές σιδηροδρομικές πλατφόρμες.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι και οι δύο παραπάνω παραλείψεις συνέβησαν παρά την επανειλημμένη και τεκμηριωμένη καταγγελία πολλών φορέων, όπως της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου-ΑιτωλοΑκαρνανίας και Βορειο-Δυτικής Πελοποννήσου. Περιττό να θυμίσουμε, οτι οι υπεύθυνοι αυτών των πολιτικών παραμένουν αλώβητοι από κάθε είδους απόδοση ευθύνης, έτοιμοι να αναλάβουν εκ νέου ...τα ηνία της χώρας... Τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων –ημεδαπών και αλλοδαπών- ήταν ανέκαθεν πάνω από τις εθνικές ανάγκες και προτεραιότητες.
-Φυσικά, το κόστος των απαραίτητων κατασκευών, που συνεχώς πολλαπλασιάζεται και ο περιορισμός των πηγών χρηματοδότησης, μετά την απώλεια πολλών Ευρωπαϊκών πακέτων μειώνουν σοβαρά τις πιθανότητες υλοποίησης του έργου παρά την τεράστια σημασία του, δηλαδή την σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ελλάδας. Ας μην λησμονάμε, ότι μόνον λίγοι μήνες πέρασαν από την απένταξη του Δυτικού Σιδηροδρομικού Αξονα από τις προτεραιότητες του ΟΣΕ στα πλαίσια του … «εκσυγχρονισμού» του οργανισμού….
Οι απαράδεκτες καθυστερήσεις της Ελληνικής Πολιτείας στην επέκταση και στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, καθιστούν την Ελλάδα, τελευταία χώρα στην Ε.Ε. από άποψη σιδηροδρομικών συγκοινωνιών. Κι’ όλα αυτά σε μία εποχή, που η κοινή λογική στις συγκοινωνίες κερδίζει έδαφος και καταξιώνει το τραίνο σαν το ασφαλέστερο, ταχύτερο, ανετότερο, οικονομικότερο και οικολογικότερο μέσο συγκοινωνιών.
Μακάρι, αυτή την φορά, τα σχέδια του ΟΣΕ για την Δυτική Ελλάδα να ευοδωθούν. Μακάρι…

Σχόλια

Ο χρήστης Πολυχρόνης Ιωάννου είπε…
Δεν κατάλαβα καλά. Πέρα από την έκθεση ιδεών για το τι ο συντάκτης ίσως θάθελε να γίνει υπάρχει κάτι συγκεκριμένο;