ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ

Σάββατο, 8 Αυγούστου 2015

Το γήπεδο και η πόλη...

Το γήπεδο θα είναι της ιστορικής ΑΕΚ. Η πόλη είναι η Νέα Φιλαδέλφεια... Το καυτό ερώτημα: Χωράει το γήπεδο μέσα στην πόλη και κάτω από ποιούς όρους;;; Ενα ερώτημα, που αντιμετωπίσθηκε με προσκηνιακές, παρασκηνιακές αλλά και ...υποκοσμικές δράσεις, απασχολεί την συντάκτρια του άρθρου Αφροδίτη Τζιαντζή στην "Εφημερίδα των Συνατακτών". Αναπαράγουμε

Ο φάκελος «γήπεδο ΑΕΚ» δεν έκλεισε ακόμα...

Γίνεται γήπεδο προδιαγραφών UEFA, κατηγορίας Εlite, χωρίς να αφαιρεθεί δασική έκταση από το Αλσος Φιλαδέλφειας;
Δίνοντας έμφαση σε αυτό το ερώτημα, ο Δήμος Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας ανέθεσε, άνευ αμοιβής, τη σύνταξη σχετικής έκθεσης σε ειδική επιστημονική ομάδα, με σκοπό να μελετηθούν οι επιπτώσεις από την κατασκευή του νέου γηπέδου «Αγια-Σοφιά» της ΑΕΚ στη Ν. Φιλαδέλφεια.
Χθες δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της έκθεσης, ώστε -όπως σημειώνεται- «να συμβάλει στην αναζήτηση μιας αποδεκτής ισορροπίας μεταξύ των αναγκών της ΑΕΚ και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Ν. Φιλαδέλφειας και της Ν. Χαλκηδόνας».
Από τις 22 Ιουλίου έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει συντάξει η κατασκευαστική εταιρεία «Δικέφαλος 1924 Α.Ε.», η οποία πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα Σεπτεμβρίου.
Το πόρισμα της έκθεσης, το οποίο αξιοποίησε τα στοιχεία που παραδόθηκαν από τη μελετητική ομάδα του γηπέδου κατόπιν κοινής σύσκεψης που κάλεσε ο δήμος στις 30 Μαρτίου, θέτει μια σειρά από ερωτήματα και ζητήματα που -σύμφωνα με τους επιστήμονες- δεν αποτυπώνονται στις υπάρχουσες μελέτες.
Ζητήματα που αφορούν την αρχιτεκτονική και στατική δομή του σταδίου, τις επιπτώσεις στον αστικό ιστό, την περιβαλλοντική και κοινωνική αειφορία, την κυκλοφορία και την ασφάλεια θεατών και κατοίκων της περιοχής.
Τέσσερα είναι τα βασικά ερωτήματα που θέτουν οι ειδικοί επιστήμονες σχετικά με τα κτιριολογικά ζητήματα του σταδίου:
1. Γιατί αναζητήθηκε επιπλέον οικόπεδο (δηλ. η εκχώρηση 2,5-6 στρεμμάτων δάσους), αφού το νέο στάδιο μπορούσε να χωρέσει στο υπάρχον οικόπεδο, εφόσον έχει μικρότερο εμβαδόν από το κατεδαφισμένο;
2. Ποιοι κτιριολογικοί λόγοι επιβάλλουν τη μετατόπιση του νέου σταδίου, προς Βορρά και Ανατολή, απελευθερώνοντας περίπου 5,4 στρέμματα από τον Νότο και καθιστώντας αναγκαία την παραχώρηση πράσινου από το γειτονικό άλσος;
3. Ποιοι κτιριολογικοί λόγοι επέβαλαν την κατάργηση του στίβου και άλλων αθλητικών δραστηριοτήτων που υπήρχαν στο κατεδαφισμένο στάδιο;
4. Γιατί προτείνεται στάδιο χωρητικότητας 30.000 θεατών, όταν η ελάχιστη απαίτηση της UEFA για στάδιο Εlite είναι 8.000 θεατές (ενώ για τελικούς πρωταθλήματος ποτέ δεν επιλέγεται στάδιο μικρότερο των 40.000 θεατών, άρα -ούτως ή άλλως- οι μεγάλοι αγώνες θα γίνονται αλλού...);
■ Ιδιαίτερα προβληματική κρίνεται η επαφή (όχι απλώς η γειτνίαση) του σταδίου με τον παραδοσιακό προσφυγικό οικισμό, τη μία από τις μόλις δύο ιστορικές σχεδιασμένες κηπουπόλεις των Αθηνών (η δεύτερη είναι στη Φιλοθέη). Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα, «σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή ή βορειοαμερικανική πόλη δεν θα ήταν ανεκτή η εγκατάσταση ενός τέτοιου πολεοδομικού και οικολογικού βάρους σε έναν τέτοιο οικισμό».

Κυκλοφοριακό-ασφάλεια

Στα συμπεράσματα του πορίσματος οι πέντε ειδικοί επιστήμονες καταλήγουν ότι η μελετητική ομάδα του σταδίου κινήθηκε μονοδιάστατα, δεν διερεύνησε εναλλακτικές λύσεις, οδηγώντας -όπως γράφουν- «στο εντυπωσιακό ‘‘στρίμωγμα’’ του κατά τα άλλα υπερσύγχρονου αθλητικού Σταδίου, σε ένα πυκνό αστικό ιστό με ιδιαίτερα χαμηλή εξυπηρέτηση από Μέσα Σταθερής Τροχιάς».
Ο κίνδυνος της κυκλοφοριακής ασφυξίας και οι αδυναμίες να καλυφθεί η ασφάλεια των θεατών σε τόσο πυκνό αστικό ιστό αξιολογούνται ως τα σημαντικότερα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στην περιοχή.
Το κυκλοφοριακό έμφραγμα θεωρείται δεδομένο, αφού -με βάση μάλλον αισιόδοξα σενάρια- τις ημέρες των αγώνων 5.000-10.000 αυτοκίνητα θα κινούνται και θα αναζητούν πάρκινγκ σε δρόμους που έως σήμερα κυκλοφορούν 700-900 αυτοκίνητα.
Δημοσίευση σχολίου