ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΔΗΜΟΦΙΛΩΝ ΑΝΟΗΣΙΩΝ ...

 Μία φίλη από τα παλιά, η Βάντα Τσέλιου γράφει για το επίκαιρο ζήτημα της βαθμολογίας εισαγωγής στα ΑΕΙ για το οποίο πολλά έχουν γραφτεί... Αλλα γνήσια  με πραγματικά κοινωνικό και παιδαγωγικό ενδιαφέρον και άλλα υποκριτικά και φαρισαϊκά στα μέτρα των νεοφιλελεύθερων "αριστείων"... Το κείμενο της Βάντας, που άλλος κοινός φίλος, ο ΔΛ, μας κοινοποίησε, ανήκει κατά τη γνώμη μας στην πρώτη κατηγορία... Παραθέτουμε.

ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΔΗΜΟΦΙΛΩΝ ΑΝΟΗΣΙΩΝ

👉Αυτό, που πολλοί επικρίνετε ή/και ειρωνεύεστε την εισαγωγή φοιτητριών/ φοιτητών σε πανεπιστημιακές σχολές (όπως οι φιλολογικές ή οι μαθηματικές για παράδειγμα) με χαμηλές ή/και πολύ χαμηλές βαθμολογίες, χρειάζεται μάλλον να το ξανασκεφτείτε.


Πρώτ' απ' όλα, να λαμβάνουμε υπόψιν, ότι οι βαθμολογίες για τις οποίες μιλάμε είναι προϊόν μιας στυγνής διαγωνιστικής διαδικασίας, που αποκλειστικό σκοπό έχει την κλιμακωτή κατάταξη των υποψηφίων και σε καμιά περίπτωση δεν αξιολογεί αυθεντικά τις γνώσεις, τις ικανότητες και την εν γένει καταλληλότητα των υποψηφίων για τον κλάδο σπουδών που επιλέγουν.

Ακόμα και ερευνητικά, έχει προ πολλού αποδειχτεί, ότι οι εξετάσεις τύπου "πανελληνίων" έχουν ελάχιστη προγνωστική αξία, δηλαδή, ότι όσοι αρίστευσαν στις πανελλήνιες πιθανότατα δε θα είναι οι ίδιοι που θα έχουν τις καλύτερες επιδόσεις στο α' έτος, ούτε αυτοί που θα επιτύχουν τον καλύτερο βαθμό πτυχίου. Η διαιώνιση θεσμών όπως οι πανελλήνιες είναι απλούστατα ένδειξη εκπαιδευτικής υπανάπτυξης.

Και όλοι οι ενήλικοι πολίτες αυτής της χώρας (ιδιαιτέρως γονείς και εκπαιδευτικοί) θα έπρεπε μάλλον να ντρέπονται λιγάκι απέναντι στα παιδιά τους, που τα αφήνουν κατ' εξακολούθηση να γίνονται βορά ενός βλακώδους και ισοπεδωτικού συστήματος, παρά να ειρωνεύονται κι από πάνω τις χαμηλές επιδόσεις.

Επίσης, αυτά που ακούω,"πώς θα γίνουν μαθηματικοί αυτοί που έγραψαν κάτω από τη βάση στα μαθηματικά" και "πώς θα γίνουν φιλόλογοι αυτοί που δε σκαμπάζουν αρχαία", κατά τη γνώμη μου δε δείχνουν άλλο παρά την ασχετοσύνη αυτών που τα λένε.

Πρώτ' απ' όλα πρέπει  να γνωρίζουν ότι ο υψηλός βαθμός στα αρχαία των πανελληνίων, δυστυχώς, δεν αποδεικνύει μεγάλη αρχαιομάθεια, αλλά καλή παπαγαλία και γερή προπόνηση στις εξεταστικές τεχνικές. Αντίστοιχα ο υψηλός βαθμός στα μαθηματικά κατά κανόνα δεν είναι ένδειξη ουσιαστικής μαθηματικής παιδείας αλλά μάλλον εξάσκησης σε τεχνικές, μέσα από μια ατέρμονη τυποποιημένη ασκησιολογία.

Άλλωστε, κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα μπορούσε κάλλιστα να ορίσει το πεδίο των γνώσεων που θεωρεί προαπαιτούμενες για την παρακολούθηση του προγράμματος σπουδών του, και να τις παρέχει στους φοιτητές του μέσω εντατικών, φροντιστηριακού τύπου μαθημάτων.

Αυτό που ισχυρίζομαι εδώ είναι, δηλαδή, ότι όταν έχεις κάποιους που έχουν, έστω, μέτριες ικανότητες, αλλά ισχυρό κίνητρο για να μάθουν κάτι και κάποιους άλλους οι οποίοι θέλουν και ξέρουν να διδάξουν αυτό το κάτι, ένα ή δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα είναι σούπερ αρκετά για να φτιάξεις οποιοδήποτε γνωστικό υπόβαθρο θεωρείς απαραίτητο για τις συγκεκριμένες σπουδές.

Επομένως, πρόβλημα δεν είναι τα παιδιά που μπαίνουν στις πανεπιστημιακές σχολές χωρίς να "ξέρουν" αρκετά αρχαία ή μαθηματικά. Αυτό λύνεται…Πρόβλημα είναι όταν τα παιδιά μας μπαίνουν στα πανεπιστήμια μαθησιακά εξουθενωμένα, πνευματικά κατεσταλμένα, με στομωμένη κρίση και χωρίς πραγματική δίψα για γνώση.

Αυτό είναι πρόβλημα!

Και αυτό, δυστυχώς, δεν αποτυπώνεται στους χαμηλούς βαθμούς. Αντίθετα, ανιχνεύεται συχνά και στους "αριστούχους".

Γι αυτό, μη σπεύδετε να χύσετε χολή εις βάρος των παιδιών που έγραψαν για 10 ή για 7 στις πανελλήνιες.

Δώστε τους ένα γόνιμο ακαδημαϊκό περιβάλλον, εμπνεύστε τους, εμπιστευτείτε τους και μπορείτε να δείτε χίλια λουλούδια να ανθίζουν.

Εκτός αν είστε ικανοποιημένοι με την αέναη αναπαραγωγή των -κληρονομικώ δικαίω - Αρίστων.

 

ΥΓ Συμπληρώνω ότι το γεγονός ότι ένα πανεπιστημιακό τμήμα έχει χαμηλή βαθμολογική βάση σημαίνει απλώς ότι δεν το επιλέγουν πολλοί υποψήφιοι. Οπότε, κρίμα μεν που δεν έχουμε πολλά παιδιά που να θέλουν να σπουδάσουν π.χ. κοινωνική ανθρωπολογία, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι οι λίγοι που το θέλουν δε μπορούν να κάνουν σπουδές υψηλού επιπέδου, ανεξάρτητα αν μπήκαν με 10 ή με 11.

 


Σχόλια