Το μεγάλο χτύπημα ξεκίνησε με το ξήλωμα των γραμμών
τραμ, που στα προπολεμικά και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια υπήρξε κστεξοχήν λαϊκό
μέσο μαζικής μεταφοράς. Κύρια από τους τόπους κατοικίας στο χώρους εργασίας… Η
ταυτόχρονη λειτουργία δύο τουλάχιστον βαγονιών ανά συρμό εξασφάλιζε μεγάλο
αριθμό μεταφερόμενων ανά πραγματοποιούμενο δρομολόγιο.
Καίριος τραυματισμός της συγκοινωνιακής υποδομής του λεκανοπεδίου ήταν η κατάργηση του τραίνου του Λαυρίου… Την εποχή εκείνη το μέσο ήταν πολύτιμο για τους κατοίκους της Μεσογαίας. Μίας περιοχής με πληθυσμιακή ανάπτυξη, με γεωργική αλλά και βιομηχανική παραγωγή και με δύο λιμάνια (Λαύριο, Ραφήνα), που πλεονεκτούσαν ως προς τον Πειραιά για την συγκοινωνία με το κεντρικό και το βόρειο Αιγαίο.
Η Αθήνα μεγάλωσε πληθυσμιακά με ανεξέλεγκτους εκθετικούς
ρυθμούς, όχι τυχαία. Η απορφάνιση της περιφέρειας και η ενίσχυση του κέντρου
ήταν στα πλαίσια της συστημικής λογικής και επιλογής: Συγκέντρωση του εργατικού
δυναμικού πλάι στα εργοστάσια, στον τόπο άφιξης των πρώτων υλών και της μεταφοράς
των προϊόντων. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζονταν σημαντική μείωση του κόστους
παραγωγής και εμπορίας… Οφελος, βέβαια, που δεν το καρπούνταν οι εργαζόμενοι,
δηλαδή άμεσοι παραγωγοί αλλά οι ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής και των εμπορικών
υπηρεσιών…
Το περίφημο νέφος της πρωτεύουσας, το κυκλοφοριακό
άγος, η εξαθλίωση της καθημερινότητας, ο εκνευρισμός και η αποξένωση των
πολιτών, η απώλεια ασύλληπτα μεγάλου χρόνου στις μεταφορές έχουν τις ρίζες τους
σε αυτές τις επιλογές της δεκαετίας του 50.
Μόνον βαριά διεστραμμένοι ή πονηρά ψευδόμενοι
εγκέφαλοι μπορούν να ευχαριστιώνται από αυτό το ‘αναπτυξιακό’ αποτέλεσμα…
Για τους παραπάνω λόγους οι Ελληνικοί σιδηρόδρομοι οδηγήθηκαν
σε υποβιβασμό, ευτελισμό και εξαφάνιση… Η κατάργηση δρομολογίων και γραμμών, η χαμηλότατου
βαθμού συντήρηση, η ανεπαρκέστατη ανανέωση τροχαίου υλικού, η ολοκληρωτική έλλειψη
σχεδιασμού εξέλιξης και επέκτασης κάνουν τους ελληνικούς σιδηρόδρομους, που
βρισκόταν κυριολεκτικά στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία το 19ο αιώνα (επί Τρικούπη)
στις εσχατιές της απαξίωσης που βρίσκονται σήμερα, στον 21ο αιώνα…
Στις τελευταίες δεκαετίες και στα πλαίσια του ‘εκσυγχρονισμού’,
που προώθησαν ταυτόχρονα οι πιο ακραίοι φιλελεύθεροι και σοσιαλφιλελεύθεροι
κύκλοι, οργανισμοί όπως ο ΟΣΕ γνώρισαν την απορφάνισή τους από χρησιμότατα
στελέχη και τομείς εργασίας, που ήταν άμεσα σχετιζόμενοι με την ασφάλεια και
την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Αυτά μαρτυρούν ένα μοντέρνο, εξελισσόμενο
σιδηροδρομικό δίκτυο;;; Ποιο δίκτυο, δηλαδή… Για μία γραμμή μιλάμε…
Τα τελευταία 15 χρόνια π.χ. μεγάλη κουβέντα γίνεται για
τον εκσυγχρονισμό της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης, για την δημιουργία σύγχρονης
γραμμής Αθήνας-Πάτρας, για την σιδηροδρομική Εγνατία, για την ανασύσταση της γραμμής
του Λαυρίου κ.λ.π. Την ίδια ώρα, που ολόκληρο το δίκτυο της Πελοποννήσου έχει τεθεί
εκτός λειτουργίας αφού μάλιστα επισκευάστηκε με …υψηλό αντίτιμο. Την ίδια ώρα,
που η γραμμή Κρυονέρι-Μεσολόγγι-Αγρίνιο αφού κόστισε αρκετά για να επισκευασθεί
θεωρήθηκε ασύμφορη ενώ το τραίνο στην ‘απαραίτητη’ τελετή εγκαινίων, εκτροχιάστηκε
καμία 10ρια φορές σε μόλις 20 χιλιόμετρα, που πρόλαβε να διατρέξει…
Όμως η εικονική
πραγματικότητα, που προβάλλεται από τα ‘στρατευμένα’
ΜΜΕ, με τις κατάλληλες μακέτες δημιουργούν ένα κλίμα ευφορίας και αισιοδοξίας,
πως η χώρα θα εκσυγχρονισθεί στον τομέα των σιδηροδρόμων πραγματικά…
Σήμερα μετά το ατύχημα είναι να τρελαίνεσαι αν παρακολουθήσεις
τις συγκρούσεις κυβέρνησης – αντιπολίτευσης…
Εμείς, λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε εγκαταστήσει το σύστημα
τηλεδιοίκησης σε πολλά τμήματα της διαδρομής… Αυθόρμητο το ερώτημα: Στα άλλα
που δεν είχε εγκατασταθεί, πως εξασφαλίζονταν η ασφάλεια του δρομολογίου;;; Η
ασφάλεια πάει με …το ‘χιλιόμετρο’ ή είναι συνολική;;;
Είναι προφανές, ότι ολόκληρο το δίκτυο έπρεπε να μπει
εκτός λειτουργίας μέχρις ότου σε ολόκληρο το δίκτυο εγκατασταθούν τα σύγχρονα
συστήματα ασφαλείας. Αυτά, που προσφέρουν στην ανθρωπότητα την δυνατότητα
υπέρβασης των συνεπειών του ανθρώπινου λάθους… Εδώ και 10ετίες πολλές…
Γι’ αυτό η συζήτηση για το λάθος του σταθμάρχη -σύμφωνα
με τα μεταδιδόμενα, ατελέστατα εκπαιδευμένου και κομματικά επιλεγμένου- ενώ
μπορεί να είναι ακριβής είναι ταυτόχρονα ύπουλα και βαθιά αποπροσανατολιστική
από την πραγματική ουσία των πραγμάτων… Οι ευθύνες βαρύνουν ένα σύστημα, που
στο όνομα των …’εξορθολογισμένων ισολογισμών’, της …’αυξημένης παραγωγικότητας’,
του …’βελτιωμένου κόστους’ και άλλων παρόμοιων ωραιοποιημένων παραπλανητικών εγκληματικών
φιλοδοξιών, υπερασπίζεται τα άγια των αγίων του… Την καπιταλιτική κερδοφορία…
Για την πάση δυνάμει υπεράσπισή της αδειάζουν τα
νοσοκομεία από προσωπικό, κλείνουν σχολεία, υποδομές σαπίζουν, υπηρεσίες
εγκαταλείπονται…
Φυσικά και δεν περιμένουμε τίποτε από όποια περιβόητη
επιτροπή αναλάβει να …’εξιχνιάσει’ το ατύχημα. Όπως δεν μάθαμε ποτέ μέχρι τώρα…
Ετσι και αλλιώς το ‘παιγνίδι’ θα παιχτεί σε επίπεδο ευθυνών
προσώπων… Κυβέρνηση, μείζων και ελάσσων αντιπολίτευση το επιβεβαιώνουν με τις τοποθετήσεις
τους και τις πολιτικές κατευθύνσεις, που επιχειρούν να δώσουν…
Θα ήταν παράλειψη και αδικία αν δεν αναφέραμε, πως
τόσο το ΚΚΕ όσο και το ΜΕΡΑ25 με ανακοινώσεις τους, τοποθετούν ξεκάθαρα τις ευθύνες
στον καπιταλιστικό μοντέλο οργάνωσης της παραγωγής και διοίκησης της κοινωνίας…
Μία τέτοια τοποθέτηση δείχνουν να συμμερίζονται όλο και περισσότεροι πολίτες…
Καθόλου τυχαία, τα συστημικά ΜΜΕ επεξέτειναν ήδη τον ορίζοντα ευθυνών από τον
σταθμάρχη και σε άλλους …υπηρεσιακούς παράγοντες. Τακτική αναδίπλωση με
αμυντικό χαρακτήρα…
Στον δρόμο, στις διαδηλώσεις, τα συνθήματα ξεκαθαρίσουν
τον στόχο: το σύστημα… Γι’ αυτό και οι υπηρεσίες καταστολής δείχνουν
υπερβάλλοντα ζήλο… Ανωθεν, βέβαια η εντολή…
Τί είναι αυτό που συνδέει ένα τόσο ετερόκλητο ως προς την
κομματική τοποθέτηση σύνολο προσώπων που αποθανατίζονται στο πικρο-σατυρικό εξώφυλλο
ως υπεύθυνοι… Η ουσιαστική πολιτική τοποθέτηση συνδέει τους πολιτικούς, πέρα
από τις κομματικές τους διαφορές…
Γι’ αυτό αυθόρμητα στο μυαλό έρχεται η ρήση του Νίκου
Μπογιόπουλου: Είναι ο καπιταλισμός … (αποσιωπητικά).
Σχόλια