Μουσεία της κλοπής

Το πάθος της …'πεπολιτισμένης δύσης' για καλλιτεχνικά δημιουργήματα ανά τον κόσμο είναι πλήρως τεκμηριωμένο… Σε όλες τις χώρες, Ασίας και Αφρικής, που επισκέφθηκαν για να τις …εκπολιτίσουν και να …βοηθήσουν στην ανάπτυξή τους δεν άφησαν ό,τι τους γυάλιζε στον τόπο του. Τα μετέφεραν στις μεγάλες μητροπόλεις (Λονδίνο, Παρίσι) για να τα προστατέψουν… Γι’ αυτό τα κρατούν ακόμα… Από υπερβολική πολιτιστική ευαισθησία…

Γράφει σχετικά ο φίλτατος Νίκος Μητσιάλης.

 

Η κλοπή από μουσεία της Βρετανίας είναι συχνό φαινόμενο «θεσμικής διαφθοράς», δηλώνει στον Guardian άτομο που εργαζόταν σε γνωστό μουσείο του Λονδίνου. Παράλληλα οι Times κάνουν λόγο για κρυφές υπόγειες αίθουσες του Βρετανικού Μουσείου που έκλεισαν αθόρυβα πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες.

Εκτός από ελληνορωμαϊκές αρχαιότητες τα Βρετανικά μουσεία επιδεικνύουν πολιτιστικούς θησαυρούς από μια σειρά χώρες-αποικίες που λεηλάτησαν. Μια πορεία καταλήστευσης της Ασίας, της Αφρικής και όποιας άλλης χώρας όπου πάτησαν οι Βρετανοί το πόδι τους.

Το Βρετανικό Μουσείο έχει, για παράδειγμα, τη μεγαλύτερη συλλογή κινεζικών αρχαιοτήτων στη Δύση, με 23.000 αντικείμενα, που εκτείνονται από τη νεολιθική εποχή μέχρι σήμερα! «Τώρα που η χώρα είναι πλούσια και οι άνθρωποι είναι δυνατοί, ήρθε η ώρα να έχουμε τους θησαυρούς μας πίσω στο σπίτι», απαιτούν οι Κινέζοι.

Η Νιγηρία ζητά και αυτή να της επιστραφούν έργα τέχνης που είχαν κλαπεί  το 1897 κατά τη διάρκεια βρετανικής στρατιωτικής εισβολής στο Μπενίν. Είναι τα περίφημα «Χάλκινα του Μπενίν» που βρίσκονται στο μουσείο Horniman του Λονδίνου!

Μέχρι και τις Ινδιάνικες φυλές των Lakota και Oceti Sakowin της Νότιας Ντακότα λήστεψαν ως κλεπταποδόχοι, όπως έκαναν και με τα μάρμαρα του Παρθενώνα, και εκθέτουν αυτά τα πολιτιστικά αντικείμενα των ιθαγενών πληθυσμών σε μουσεία της Γλασκόβης.

Οι Βρετανοί στοίβαξαν τα μουσεία τους με κλεμμένα δυο και πάνω αιώνων, τι θα μείνει λοιπόν στα ράφια των μουσείων τους αν, παρ’ ελπίδα, επιστρέψουν στις ιδιοκτήτριες χώρες όλο αυτό το πλιάτσικο; Με ποια δικά τους μουσειακά ευρήματα θα συμπληρώσουν τις κενές προθήκες των μουσείων τους;

Κι αφού ο ξεδοντιασμένος βρετανικός λέων δεν μπορεί να λεηλατήσει πλέον τις χαμένες αποικίες, του έμεινε το χούι να κλέβει τα κλεμμένα από τις προθήκες και τις αποθήκες των μουσείων του, προσπαθώντας βέβαια με το γνωστό βρετανικό φλέγμα να πείσει πως οι κλοπές οφείλονται σε μεμονωμένα και μόνο περιστατικά.

Πάντως για να λέμε και του κλέφτη το... δίκιο δεν είναι μόνο των Βρετανών συνήθεια η λεηλασία! Τα Γαλλικά Μουσεία έχουν απειράριθμα εκθέματα από αρπαγές. Ελάχιστο δείγμα η γαλλική «ιθαγένεια» που δόθηκε στη Νίκη της Σαμοθράκης και στην Αφροδίτη της Μήλου! Διατηρούν και Μουσεία με κρανία αγωνιστών από Αλγερία, Μαρόκο, Νέα Καληδονία κ.α. δείχνοντας τη δολοφονική παληκαριά τους.

Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού δε, οι HΠA δεν έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση της Xάγης (1954) που απαγορεύει την επίθεση σε πολιτιστικά  μνημεία. Άρα «νομίμως» με την εισβολή των ορδών του Μπους του νεότερου στο Ιράκ το 2003, λεηλατήθηκε το ιρακινό  Εθνικό Μουσείο. Σημαντικό μέρος σπάνιων εκθεμάτων από την Παλαιολιθική εποχή, τον Βαβυλωνιακό, τον Ασσυριακό και τον Ισλαμικό πολιτισμό έγιναν βορά αρχαιοκάπηλων.

Μέσα στον γενικό χαλασμό από κλοπές σε Βρετανικά Μουσεία ξεσηκώθηκαν χώρες και ζητάνε πίσω τους κλεμμένους θησαυρούς τους, από φόβο μήπως πέσουν θύματα και δεύτερης κλοπής. Μόνο η χώρα μας σιώπησε, ίσως γιατί τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι βαριά και ασήκωτα για μια νέα κλοπή.

Μουσειακά εκθέματα από ληστείες που μαζί με τα εκατομμύρια σκελετούς πολυεθνικών ιθαγενών σκλάβων, έχτισαν τον μύθο του δυτικού πολιτισμού. 
Ενός «πολιτισμού» που προσπάθησε να εξαφανίσει όσους πολιτισμούς βρέθηκαν στο στόχαστρο της ληστρικής επιδρομής του. Πρόκειται για μια ιστορική παρέκκλιση δυο και πάνω αιώνων, η οποία κλείνει τώρα με ό,τι αυτό σημαίνει γι' αυτούς που θεωρούν τους εαυτούς τους ιστορικούς ιδιοκτήτες του κόσμου μας...  

  

Σχόλια