Την 1 η Οκτωβρίου 2025 ασχοληθήκαμε με την πρόταση-απόφαση για την μετατροπή του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου σε ποδηλατό-τρενο… ( Σιδηρόδρομος ή ποδήλατο; Ποδήλατο…Ποδήλατο… ). Εχουμε πολλές φορές διατυπώσει ενυπόγραφα την οργή μας για την χείριστη κατάσταση των Ελληνικών σιδηροδρόμων. Γι’ αυτό και ο τίτλος του άρθρου είναι προφανώς σαρκαστικός. Στο άρθρο αυτό υπήρξε απάντηση του φίλτατο Στέφανου Πάντου την οποία παρουσιάσαμε ολόκληρη την 3 η Οκτωβρίου ( Ενας γόνιμος αντίλογος για την σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος-Καλαμάτα )… Για να εξηγηθούμε από την αρχή: θεωρούμε, ότι: •είναι απαράδεκτο να μην διαθέτει η Πελοπόννησος ολοκληρωμένο και πλήρως λειτουργικό σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο •είναι σκάνδαλο πρώτης γραμμή η ανακαίνιση του δικτύου με κόστος 80 εκατομ. (το 2008) και η άμεση εγκατάλειψή του, μετά την ολοκλήρωση του έργου. Πριν καν τελειώσει το πρώτο του δρομολόγιο… •δεν είναι άσχετο προς την πολιτική θεώρηση και ιδεολογία των κυβερνητών της χώρας των μεταπρ...
Εδώ και πολλά χρόνια όταν είχε πρωτοακουστεί η ’ιδέα’ της κατασκευής υπόγειου πάρκιγκ, στο κέντρο της πόλης, στην κάτω πλατεία είδαμε μάλλον θετικά την πρόταση… Νομίσαμε, όπως φαίνεται από πρώτη ανάγνωση, πώς η αύξηση του διαθέσιμου χώρου στάθμευσης δεν μπορεί παρά να είναι ωφέλιμη… Χρειάστηκε η διατύπωση μία ολοκληρωμένη κριτικής από τον μακαρίτη φίλο Δήμο Μακατσώρη, που μας επεσήμανε:
●Η παρέμβαση στο υπόγειο χώρο της κάτω Πλατείας πιθανότατα θα συναντήσει ανυπέρβλητα αρχαιολογικά και σοβαρά τεχνικά προβλήματα.
●Λόγω των παραπάνω θα έχει ένα υψηλό κόστος, απαράδεκτο για κάθε παρεχόμενη θέση στάθμευσης.
●Η κατασκευή χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, στην απλή λογική εξασφάλισης πρόσθετων θέσεων, συνιστά έμμεση αλλά σαφή ‘πρόσκληση’ για είσοδο των οχημάτων σε αυτό. Αυτή είναι και η σοβαρότερη παρενέργεια, που σε συνδυασμό με την αύξηση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων θα μετατρέψει μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου του ιστορικού κέντρου σε διαζώματα αναμονής εισόδου στα πάρκιγκ.
●Η κατασκευή χώρων στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο για επισκέπτες είναι εκτός όλων των παραπάνω, το πιθάρι των Δαναΐδων, αφού η αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι συνεχής.
Ετσι, ένα πολυδάπανο μέτρο ‘επίλυσης’ ή έστω ανακούφισης του κυκλοφοριακού προβλήματος, θα μετατρέπονταν σε παράγοντα τραγικής επιδείνωσής του… Η διαφορά ανάμεσα στα υπόγεια κεντρικά πάρκιγκ και τα υπαίθρια περιφερειακά δεν είναι απλή διαφορά σχετικών προτάσεων. Είναι δύο ριζικά αντίθετοι αρχειακά άξονες και κατά την γνώμη μας, μόνον ο ένας οδηγεί σε λύσεις κοινωνικά, οικονομικά και συγκοινωνιακά αποδεκτές.
Τα παραπάνω ήταν προφανέστατα και μας έπεισαν πως δεν αρκούν οι καλές προθέσεις… Μέγα προαπαιτούμενο είναι η κριτική θεώρηση μίας άποψης, ιδιαίτερα στο φως της ειδικής γνώσης. Πολλές φορές χρειάζεται η διεξαγωγή μελέτης, που θα τεκμηριώσει τα προτερήματα και τα μειονεκτήματα κάθε πρότασης …
Αυτό, βέβαια δεν είναι πολύ συνηθισμένο στην Ελληνική πολιτική πραγματικότητα. Ιδιαίτερα σε αυτή της τοπικής αυτοδιοίκησης… Οι προσωπικές ‘εμπνεύσεις’ θεωρούνται προσόν, που μπορεί να συμβάλλει στην αναγνώριση και την υποστήριξη του προτείνοντα… Στην άλλη όχθη, βεβαίως, η παραπομπή επίλυσης του οποιουδήποτε προβλήματος σε …μελέτη, που εγγυάται την μεταφορά του στις …καλένδες…
Στα διάρκεια της δημαρχιακής θητείας Μικάλεφ, είχε συγκροτηθεί μικρή ομάδα εθελοντών ερασιτεχνών στην οποία πρωταγωνίστησε ο Δήμος Μακατσώρης, συμμετείχε ο εξαιρετικός τεχνοκράτης Πάνος Θεοδωρίδης και ο υπογράφων με την ιδιότητα του ενδιαφερόμενου πολίτη… Αντικείμενο των εργασιών της ομάδας: διαμόρφωση πλαισίου προτάσεων για συζήτηση πάνω στο κυκλοφοριακό-συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης. Στα 2010 η ομάδα κατέληξε σε ένα γενικό πλαίσιο. Εκθέτουμε τηλεγραφικά τα αξονικά του σημεία:
●Ορισμός του ιστορικού κέντρου ως την περιοχή, που βρίσκεται ανατολικότερα από την κολώνα του Ντούγκλα-Λεωφόρο Αλεξάνδρας-Πλατεία Σαρόκου.
●Εξασφάλιση για όλους τους κατοίκους της παραπάνω περιοχής, χώρου στάθμευσης σε υπάρχουσες δομές ή/και σε άλλες που θα αναπτυχθούν επί τούτου (οικόπεδα κατά μήκος του Ιωάννου Θεοτόκη, σπηλιά, χώροι στο νέο Λιμάνι κ.λ.π.). Ας σημειωθεί, ότι είχε σχεδόν ολοκληρωθεί η καταγραφή των οχημάτων μονίμων κατοίκων του ιστορικού κέντρου.
●Απαγόρευση διέλευσης οχημάτων μη κατοικούντων στην παραπάνω περιοχή. Το ιστορικό κέντρο θα είναι προσπελάσιμο από ΤΑΞΙ, Κρατικά οχήματα, ασθενοφόρα.
Η παραπάνω περιοχή θα είναι επίσης προσπελάσιμη από μικρό στόλο ηλεκτρικών mini-buses, που θα πραγματοποιούν πρακτικά δρομολόγια μέσα στο ιστορικό κέντρο. Οι διαδρομές τους θα είναι συνεχείς και θα εξασφαλίζουν σε κάθε γειτονιά την προσπέλαση προς σημαντικά σημεία της καθημερινής διαβίωσης (διοικητήριο, αστυνομία, δικαστήρια, λαϊκή αγορά, σταθμός υπεραστικού ΚΤΕΛ κ.λ.π.)
●Διασφάλιση τριών μεγάλων περιφερειακών πάρκιγκ: για βορά στις αλυκές, για μέση στις Κουλίνες, για Νότο στον Ραδιοφωνικό σταθμό… Συνεχής ροή λεωφορείων από τα περιφερικά πάρκιγκ σε ολόκληρο το 24ωρο με ποικίλουσα συχνότητα προς την Πλατεία Σαρόκου. Από εκεί είναι εύκολη η πρόσβαση πεζή η με τα mini-buses ή τα ταξί προς οποιοδήποτε σημείο του ιστορικού κέντρου και αντίστροφα. Φυσικά η πρόσβαση με τα ταξί είναι εξασφαλισμένη από οποιοδήποτε σημείο της πόλης ή του νησιού γενικότερα…
●Ολοκλήρωση του μικρού και μεγάλου δακτυλίου της πόλης, ώστε κέντρο αλλά και περίχωρα να απαλλαγούν από μεγάλο μέρος του όγκου της κυκλοφορίας ή της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων σε αυτό…
Αυτονόητο είναι πως η κατασκευή του σύγχρονου αναγκαίου αυτοκινητόδρομου Βορά-Νότου (Αχαράβης-Κάβου) θα προσφέρει μεγάλη διευκόλυνση στην περιαστική κυκλοφορία και θα στηρίξει πολύ την αποτελεσματικότητα των παραπάνω μέτρων.
Προχωρήσαμε σε αυτή την αναφορά για να τονίσουμε καταλήγοντας, ότι:
0σα μέτρα περιλαμβάνονται στο τρέχον σχέδιο εφαρμογής, που συζητείται για το κυκλοφοριακό της πόλης ενυπάρχουν στο προ περίπου 15ετίας πλαίσιο πρότασης.
Με μία θεμελιώδη διαφορά: Όπως τονίζαμε και τότε: είναι απόλυτα αναγκαία η ιεραρχημένη εξασφάλιση-εφαρμογή των μέτρων.
Δεν είναι νοητός, π.χ., ο αποκλεισμός του ιστορικού κέντρου αν δεν έχει εξασφαλισθεί η πλήρης λειτουργία του συστήματος προσέγγισης των επισκεπτών του. (Λειτουργία των περιφερειακών χώρων στάθμευσης και συνεχής ροή λεωφορείων μέχρι την Πλατεία Σαρόκου).
Δεν μπορούν να κυκλοφορούν στο κέντρο ΜΗ ηλεκτρικά mini-buses, γιατί αυτό θα συνεπάγεται αυξημένη συγκέντρωση καυσαερίων λόγω της πυκνής οικιστικής δόμησης μεγάλου ύψους.
Η αποσπασματική λύση των αναγκαίων μέτρων ναρκοθετεί το γενικό ζητούμενο.
Η λογική του: ξεκινάμε και στο δρόμο θα συμπληρώνουμε είναι ιδανική για το σαμποτάρισμα κάθε τέτοιου τύπου μέτρου κυκλοφοριακής ρύθμισης. Θα συναντήσει την γενική κατακραυγή και ανεξάρτητα από το τί έφταιξε θα παραπεμφθεί στον κάλαθο των άχρηστων και …επικίνδυνων.
Ξεκινάμε, όταν είμαστε έτοιμοι και στον δρόμο ασφαλώς θα κάνουμε διορθώσεις και συμπληρώσεις!
Πρέπει να τονίσουμε, ότι το πλαίσιο των παραπάνω προτάσεων δεν διακρίνεται για την πρωτοτυπία του…
Ουσιαστικά, προσαρμόζει στα κερκυραϊκά δεδομένα αυτά, που απολύτως λογικά εφαρμόζονται σε χιλιάδες πόλεις του κόσμου, μικρές ή μεγαλύτερες, που διαθέτουν ιστορικό κέντρο με χαρακτηριστικά, που είναι προβληματικά για την ανοιχτή κυκλοφορία των οχημάτων…Όπως η Κέρκυρα.
Ατυχώς, εδώ, υπάρχει, λόγω συγκεκριμένων κοινωνικών και πολιτιστικών δεδομένων, μία γενική προκατάληψη, πως η απαγόρευση προσπέλασης των αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο συνεπάγεται δυσχέρεια πρόσβασης σε αυτό…
Ισχύει κυριολεκτικά το ακριβώς αντίθετο… Όταν το παραπάνω δίκτυο προτεινόμενων μέτρων εφαρμοσθεί συνολικά, η διαδρομή προς το ιστορικό κέντρο και μέσα σε αυτό θα διευκολυνθεί αφάνταστα… Θα σταματήσουν οι ατέλειωτες ουρές στου Τσάρου, στην Αλεπού ή στου Σολάρι. Θα πάψουν οι ατέλειωτες βόλτες γύρω από γνωστές περιοχές του ιστορικού κέντρου με την προσμονή απελευθέρωσης μίας περιζήτητης και πολυπόθυτης θέσης στάθμευσης… Θα υπάρξει τεράστια εξοικονόμηση καταναλισκόμενης ανά πρόσβαση ενέργειας και θεαματική μείωση των σχετικών ρύπων…
Για τους λόγους αυτούς εκτιμάμε, πως αν υπάρξει αυτοδιοκητική αρχή, που θα θελήσει να …‘σπάσει αυγά’ πρέπει να το κάνει κατά το πρώτο διάστημα της θητείας της… Πολύ σύντομα θα απορροφηθεί η αρνητική φόρτιση, που συνεπάγεται η σημερινή δυσμενής προδιάθεση και προκατάληψη… Πολύ σύντομα όλοι θα αντιληφθούν τα τεράστια οφέλη τέτοιων ή παρόμοιων λύσεων.
Η συλλογική και η ατομική ευθύνη πολιτικών και κοινωνικών φορέων και προσωπικοτήτων μεγάλη και γι’ αυτό η επίκληση υπευθυνότητας είναι ουσιαστική…
Ιδέες μεμονωμένες, ασύντακτες, ανερμάτιστες, ασύνδετες προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες σε όσους επιθυμούν την παράταση των σημερινών αδιεξόδων… Αυτοί, που τις εκστομίζουν μπορεί και να την …βρίσκουν με την σημερινή τρέλα… Μπορεί και να τους ευχαριστεί ή να τους ταιριάζει…
ΥΓ. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η σχετική πρόταση της Λέσχης Αυτοκινήτου Κέρκυρας. Είναι πρόταση συγκροτημένη, με αρχή και τέλος. υπάρχουν αρκετές επικαλύψει με την πρόταση, που εκθέσαμε σε αυτό το κείμενο... Πολύφυσικό αφού και οι δύο έχουν κίνητρο την επίλυση ενός μέγιστου προβλήματος της Κέρκυρας... Χωρίς εξυπνακίστικα κόλπα...










Σχόλια