Γιορτάζουμε και θυμόμαστε...

Η αλήθεια είναι πως στην Κέρκυρα περισσότερο γιορτάζουμε -τόσες φορές το χρόνο!- και λιγότερο θυμόμαστε. Όμως η επέτειος της πολιορκίας του 1716 έχει ξεχωριστό ιστορικό βάρος αφού αποτελεί μέγιστη επιτυχία στην ανάσχεση των Οθωμανών προς την Δύση. Κάτι που είχε συμβεί και στις προηγούμενες πολιορκίες, που απείλησαν την   ιστορική Κορυφώ. Ο πετυχημένος στρατηγικός και οχυρωματικός σχεδιασμός του Αυστριακού Γιόχαν -Ματίας Σέλεμπουργκ (Κερκυραϊστί Σαλιμπούργος) συνέβαλε αποφασιστικά στην επιτυχία της απόκρουσης αλλά όλα αυτά θα ήταν μία ιστορική διακόσμηση χωρίς τον μεγάλο αγώνα και την θυσία χιλιάδων προγόνων μας… Από αυτή την άποψη η επέτειος για ‘το Ασέδιο των Κορυφών’* η γιορτή είναι ευρύτερης σημασίας από Κερκυραϊκή και Ελληνική... Στα πλαίσια λοιπόν του γιορτασμού και οι διαδοχικές συναυλίες των τριών φιλαρμονικών της πόλης στην κεντρική Πλατεία (Σπιανάδα), οι βαρκαρόλες, τα βεγγαλικά… Με σημαντικές παράλληλες θρησκευτικές τελετουργίες… Η Κέρκυρα στα ‘καλύτερά’ της… Αν...

Είχαμε την τύχη…


…Να έχουμε επισκεφθεί το 1990, την Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, ως μουσείο… Και διατηρούμε πολύ ζωντανές μνήμες από τον πλούτο τοιχογραφιών και ψηφιδωτών… Θεματική πανδαισία και μεγάλο εύρος σε σχέση με το περιορισμένο, κατά την γνώμη μας, στον συνήθη διάκοσμο βυζαντινών εκκλησιών… Μοναδικό δείγμα της εποχής των Κομνηνών και των Παλαιολόγων… 



Εποχή πολιτικής παρακμής αλλά και ταυτόχρονα καλλιτεχνικής άνθισης… Εκείνο, που μας συγκλόνισε στην θέαση αυτών των έργων ήταν η υπέρβαση της υστεροβυζαντικής τεχνοτροπίας από την αποστέωση και την καθήλωση στην επιθανάτια αγωνία προς την ζωή και την δικαίωσή της… Τεχνοτροπία και θεματογραφία κάνουν στροφή προς το γήϊνο, το φυσικό, το ρεαλιστικό, το αισιόδοξο. Μορφές και χρώματα σε πραγματική «ρήξη» με την παράδοση του φόβου και της ταπεινότητας… Αισθανθήκαμε και το πιστοποιήσαμε αργότερα διαβάζοντας τις θέσεις των ειδικών, πως σε αυτή την τέχνη υπάρχουν τα σπέρματα και τα πρώτα μηνύματα της αναγεννησιακής…  

Από τα πιο σπάνια δείγματα, λοιπόν, αυτής της συνέχειας  στην ιστορία και στον πολιτισμό. Αρχιτεκτονική και διάκοσμος  αψευδείς μάρτυρες…

Και τώρα;;; Τώρα ο Τουρκικός εθνικισμός, ταγμένος στην αλλοτρίωση, τον φανατισμό και την καθυπόταξη συνειδήσεων ετοιμάζει την μετατροπή της σε τζαμί… Εργο, που έχει υπερβολικές απαιτήσεις παρεμβάσεων για να καλυφθεί ο διάκοσμος, που είναι ασύμβατος με την Μωαμεθανική ιδεολογία και τελετουργία… Τι μέλλει γενέσθαι;;;

Ελπίζουμε να μην επανέλθουμε στις εποχές του επικάλυψης με ασβέστωμα έργων, που έχουν καταταχτεί στα μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς…

Βέβαια, όταν ο de facto αντιδραστικός, σκοταδιστικός, αναχρονιστικός θρησκευτικός φανατισμός, οποιασδήποτε προέλευσης βρίσκεται στην φαρέτρα των κυρίαρχων ως επιτυχές εργαλείο καθυπόταξης των υποταγμένων, δεν χωράνε εύκολα η ελπίδα και η αισιοδοξία…    

Σχόλια