BEBEL

Την κινηματογραφοφιλία του φίλτατου Δημήτρη Λεβέντη γνωρίζαμε από παλιά και τιμούσαμε… Και την τιμάμε ξανά τώρα, όπου μετά αρκετά χρόνια τον συναντάμε στην πρώτη γραμμή της κινηματογραφικής μνήμης με τα εφόδια ενός πραγματικού σινεφίλ. Το κείμενό του αφιερωμένο στον προσφάτως “αναχωρήσαντα” Ζαν Πωλ Μπελμοντό. Παραθέτουμε:

 

BEBEL

Σκότωσέ με είναι η τελευταία χάρη που σου ζητώ.!!!  έχει γράψει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος για το τραγούδι "Ξένος για σένανε κι εχθρός" που έντυσε με νότες ο Νικολόπουλος και εκτέλεσε μοναδικά η Ματούλα.

Ο Ζαν Πωλ στο περιφρονημένο αριστούργημα του Τρυφφώ" Η σειρήνα του Μισσισιπή " λέει περίπου τα ίδια στην Κατρίν Ντενέβ προς το φινάλε του έργου αφού εκείνη επιχείρησε να τον εξοντώσει με ποντικοφάρμακο ...



Σκότωσέ με αν αυτό σε βολεύει, της λέει κοιτάζοντάς την στα μάτια.Είσαι τόσο όμορφη, πόση οδύνη να σε κοιτώ !

Μα χθες μου είπες ότι αυτό σου έδινε χαρά ! επεμβαίνει εκείνη… Ναι, χαρά και οδύνη μαζί… και φεύγουν αγκαλιασμένοι μες τα χιόνια… Τότε πέφτει κι ο τίτλος της....

.....FIN

O Tρυφώ δυό χρόνια μετά την "Νύφη φορούσε μαύρα" διασκευάζει ακόμη ένα ρομάν του Γουίλιαμ Αϊρις το "Βάλς στα σκοτάδια" και μεταμορφώνει ένα αστυνομικό νουάρ σε ερωτική ιστορία νουάρ.

Στα γυρίσματα που γίνονται στην Νέα Καληδονία ο Τρυφώ ζευγαρώνει με την "Ωραία της ημέρας" και ξεκαθαρίζει ότι -η αινιγματική Μαριόν Βεργκανώ- δηλαδή η Κατρίν θα είναι το κεντρικό πρόσωπο του φίλμ… θα μιλήσει ελάχιστα αλλά οι κάμερες θα εστιάσουν πάνω της ενώ όντας αταξινόμητο βρωμογύναιο θα συντρίβει συνέχεια τον απελπισμένα ερωτευμένο μεγαλοκτηματία Λουί Μαέ (Μπελμοντό)

Ο Μπεμπέλ τα παίρνει και εγκαθίσταται σε μια απομακρυσμένη βίλα από τα γυρίσματα συνεννοείται με τον σκηνοθέτη και τους παραγωγούς μόνο με γραπτές επιστολές και καλεί εκεί στην μέση του Ινδικού Ωκεανού την τότε σύντροφό του Ούρσουλα Άντρες έτσι για αντιπερισπασμό ....

Σ' αυτήν τη καμπή ο πολυσύνθετος Γάλλος αποδίδει ίσως τον καλύτερο ρόλο της καριέρας του… Εδώ δεν είναι ο τρελλός Πιερό ούτε ο σαματατζής επιθεωρητής Τζός ούτε ο ξιφομάχος ληστής Καρτούς αλλά ένας ταπεινωμένος άντρας σε έναν κόσμο που το πραγματικό έγκλημα είναι η μοναξιά και το ωραιότερο παιχνίδι η ελευθερία του να είσαι μαζί, ακόμη και όταν δεν μπορείς να εμπιστευτείς τον άλλον με μόνο όπλο μια αφοπλιστική παιδικότητα… Ειδικά όταν της περιγράφει το τοπίο του προσώπου της…

Εκεί φαίνεται η ειδοποιός διαφορά μεταξύ του Κωμωδού -και όχι κωμικού- και του ηθοποιού κι επειδή πολλοί συγκρίνουν τον Μπελμοντό με τον Ντελόν ιδού τι δήλωσε ο ίδιος ο Αλαίν σε συνεντευξή του στον Φιγκαρό εδώ και τρία χρόνια απαντώντας στο ερώτημα Comedien ou acteur:

- Η καριέρα μου δεν είχε καμμιά σχέση με το επάγγελμα του κωμωδού που σημαίνει να έχεις κλίση και να αποκτήσεις ειδίκευση. Είναι η ουσιαστική διαφορά -και δεν υπάρχει τίποτε το μειωτικό εδώ - μεταξύ Μπελμοντό και Ντελόν. Εγώ είμαι ηθοποιός ο Ζαν Πωλ είναι κωμωδός. Ένας κωμωδός παίζει, περνά ατελείωτα χρόνια για να μαθαίνει συνεχώς ενώ ένας ηθοποιός ζει… Εγώ πάντοτε έζησα τους ρόλους μου.- Δεν έπαιξα ποτέ! Ένας ηθοποιός είναι κάτι το τυχαίο. Εγώ είμαι κάτι το τυχαίο…Οως η ζωή μου και η καριέρα μου !

Εκτός από τις ερμηνείες και τις λήψεις ένας ακόμη λόγος για να δείτε την ταινία είναι και τα εκθαμβωτικά ντυσίματα της Ντενέβ που φρόντισε ο Υβ Σαίν Λωράν.

Ενα δίλεπτο extrait του φίλμ

https://www.youtube.com/watch?v=JK-XbZYy0-E...

 

Σχόλια