Την 1 η Οκτωβρίου 2025 ασχοληθήκαμε με την πρόταση-απόφαση για την μετατροπή του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου σε ποδηλατό-τρενο… ( Σιδηρόδρομος ή ποδήλατο; Ποδήλατο…Ποδήλατο… ). Εχουμε πολλές φορές διατυπώσει ενυπόγραφα την οργή μας για την χείριστη κατάσταση των Ελληνικών σιδηροδρόμων. Γι’ αυτό και ο τίτλος του άρθρου είναι προφανώς σαρκαστικός. Στο άρθρο αυτό υπήρξε απάντηση του φίλτατο Στέφανου Πάντου την οποία παρουσιάσαμε ολόκληρη την 3 η Οκτωβρίου ( Ενας γόνιμος αντίλογος για την σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος-Καλαμάτα )… Για να εξηγηθούμε από την αρχή: θεωρούμε, ότι: •είναι απαράδεκτο να μην διαθέτει η Πελοπόννησος ολοκληρωμένο και πλήρως λειτουργικό σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο •είναι σκάνδαλο πρώτης γραμμή η ανακαίνιση του δικτύου με κόστος 80 εκατομ. (το 2008) και η άμεση εγκατάλειψή του, μετά την ολοκλήρωση του έργου. Πριν καν τελειώσει το πρώτο του δρομολόγιο… •δεν είναι άσχετο προς την πολιτική θεώρηση και ιδεολογία των κυβερνητών της χώρας των μεταπρ...
σκίτσο του Ριζοσπάστη
Ένα ακόμη νέο νομοσχέδιο εξαγγέλθηκε μετά Βαΐων και κλάδων, που υπόσχεται για χιλιοστή τόση φορά την …ριζική αναβάθμιση του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου…
Για την ακρίβεια για μία και μόνη γραμμή: Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 518.8 χλμ. Περίπου αντίστοιχη (τηρουμένων των γεωγραφικών αναλογιών) με την γραμμή Τίρανα-Δυρράχιο, που ανακαινίζει και η γείτων…
Βρίσκεται και αυτή στον πάτο της ποιότητας των Ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών μεταφορών, (συνεπής και αυτή) στο μοντέλο των ιδιωτικών μαζικών μεταφορών και στην θεοποίηση του ΙΧ!
Ευκαιρίας δοθείσης, η κυβέρνηση ετοιμάζει την ιδιωτικοποίηση των σχέσεων εργασίας στον ΟΣΕ αλλά και σε όλο το πλέγμα των δομών (υλικών και άυλων), που αφορούν τον οργανισμό… Ακριβώς την ώρα, που το μοντέλο αυτό εγκαταλείπεται από χώρες, όπως η Μεγάλη Βρετανία, που το εφάρμοσαν με μεγάλη αποτυχία από εποχής Θάτσερ με θλιβερές συνέπειες σε θέματα ασφαλείας.
Με το μοντέλο αυτό η κυβέρνηση μας υπόσχεται ασφάλεια και ταχύτητα, όταν στην καλύτερη των περιπτώσεων η μέγιστη προβλεπόμενη ταχύτητα των τραίνων είναι κατώτερη των αντίστοιχων μέσων Ευρωπαϊκών.
Μία γραμμή, λοιπόν και πολύ μας πέφτει… Η σιδηροδρομική ζεύξη της πρωτεύουσας με την τρίτη πόλη της Ελλάδας, την Πάτρα, σε απόσταση 200 χλμ καρκινοβατεί επί 10ετίες και βρίσκεται πρακτικά πιο πίσω από την εποχή του μουτζούρη ή του ντίζελ αφού ασθμαίνοντας και με μπόλικη ρύπανση έφτανε μετά από μπόλικες ώρες στην Πάτρα.
Σύνδεση, που έχει πάψει να λειτουργεί πάνω από μία 10ετία καλυπτόμενη από πολύ καπνό …υποσχέσεων και ματαιώσεων…
Εχουμε, λοιπόν και λέμε:
-Καταργημένο το αρχαιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, δηλαδή εκείνο της Πελοποννήσου μετά από την προκλητική και προσβλητική για την νοημοσύνη μας κατάργηση αμέσως μετά από την πολυδάπανη ολοκλήρωση της επισκευής του περί το 2004.
-Καταργημένο από το 1970 το δίκτυο των σιδηροδρόμων Βορειο-Δυτικής Ελλάδας, που ένωνε το Κρυονέρι με το Αγρίνιο μέσω Μεσολογγίου. Πρόκειται για το δίκτυο που ο Τρικούπης οραματιζόνταν την επέκτασή του προς την Ηπειρο όταν η τελευταία ΘΑ ελευθερωνόνταν. Μεσολάβησε μια ιλαροτραγική απόπειρα επαναλειτουργίας επί ...εκσυγχρονιστικού σοσιαλισμού, που κατέληξε σε πλήρες αλλά και εξαιρετικά δαπανηρό φιάσκο.
-Αθλια η κατάσταση των Θεσσαλικών σιδηροδρόμων, ιδιαίτερα μετά τον Daniel ενώ ανάλογη είναι και η κατάσταση του σιδηροδρόμου στην Μακεδονία…
-Η 'εύανδρος' Ηπειρος απέφυγε το πρωθυπουργικό δούλεμα για την ...'σιδηροδρομική Εγνατία' ακριβώς λόγω παρεμβολής του εγκλήματος των Τεμπών, που θα καθιστούσε το 'δούλεμα' ανυπόφορο...
Ζούμε σε μία χώρα με το συνειδητά χειρότερα τραίνα της Ηπείρου, με συνειδητή συνεχή επιδείνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ενώ ο σιδηρόδρομος είναι το ασφαλέστερο, ταχύτερο και ανετότερο μέσο μεταφοράς μεταξύ δύο πόλεων, που απέχουν μέχρι 800 χλμ. Ετσι ισχυρίζεται οι επιστήμονες συγκοινωνιολόγοι εδώ και 10ετίες... Πριν ακόμη τα τραίνα φτάσουν στα σημερινά επίπεδα τεχνολογικής εξέλιξης... Δυστυχώς τα ιδιωτικά μέσα μαζικής μεταφοράς όριζαν και ορίζουν την ποιότητα των συγκοινωνικές υπηρεσιών της χώρας σε επίπεδο σταθμού Κηφισού...
Κι’ όμως, αν κανείς μαζέψει δηλώσεις, υποσχέσεις, διακηρύξεις και νομοθετήματα δικαιούται να υποθέσει, πως βρισκόμαστε σε χώρα, που τα τραίνα της είναι ανάμεσα στο πιο σύγχρονα. Οι σιδηροδρομικές της συγκοινωνίες ασφαλείς και άνετες και οι κυβερνώντες διακρίνονται για το πάθος τους για την εξέλιξη και επέκτασή τους…
Το δούλεμα, του δουλέματος, ώ δούλεμα !!!
Σχόλια